Kontakt

Har du spørsmål? Fyll ut skjemaet nedenfor så kontakter vi deg så snart vi kan!

Eller ring oss

Pål Janson, Sales Manager,  Project Services
Pål Janson Sales Manager, Project Services E-postpal.janson@symetri.com Telefon+46 70 603 48 13
Per Ole Otterness,
Per Ole Otterness E-postper.ole.otterness@symetri.com Telefon+47 41 55 64 54

Wingårdhs optimerer prosjekteringen med BIMeye

I forbindelse med SEBs nye kontor i Arenastaden på Solna fikk Wingårdh Arkitektkontor oppdraget med å planlegge innredningen. Til støtte i dette arbeidet har de valgt å bruke appen BIMeye Interior Manager.

Prosjektet er omfattende og avansert, og for å kunne håndtere innredningen av de flere tusen rommene på en strukturert måte, måtte Wingårdhs finne nye arbeidsmåter og IT-løsninger.

Å håndtere denne typen oppdrag med tradisjonelle metoder, som 2D-tegning i AutoCAD der man må spesifisere, beskrive og rapportere innredningen i programmer som Excel og Word, er både utfordrende og tidkrevende. Det er også en stor risiko for feilmarginer. Så etter å ha vurdert ulike systemer, valgte Wingårdhs å bruke BIMeye og appen Interior Manager. Samtidig besluttet de å gå over til å jobbe i Revit.

 

Automatisk overgang fra AutoCAD til Revit

Hos Wingårdhs hadde de allerede startet arbeidet med å tegne innredningsplanene i 2D i AutoCAD. For at arkitektene skulle slippe å tegne alt på nytt i Revit, hjalp Symetris konsulenter til med å utvikle funksjoner som konverterte hele prosjektet.

Ved å eksportere og omarbeide all innredning til Revit-objekter, kunne nye innredningsmodeller genereres automatisk i Revit, noe som sparte dem for mange timers manuelt arbeid.

Symetri har hatt en viktig rolle i implementeringen av de nye arbeidsmetodene med Revit og BIMeye hos Wingårdhs. I tillegg til å utvikle tilpassede programfunksjoner for effektiv konvertering, har de også hjulpet til med kompetanseutvikling og vært en støtte i metodediskusjoner.

Å jobbe med innredningsprosjekter i en beskrivende databaseløsning som BIMeye, er ifølge arkitektene veldig effektivt både når det gjelder intern håndtering med å søke, filtrere, beskrive og rapportere informasjon, og i samarbeid med leverandørene. Sammen med en av leverandørene, Input Interiör, har Wingårdhs utviklet en metode som forenkler informasjonsutvekslingen dem imellom. På den måten kan Input Interiör følge digitale produktlister og planmodeller for videre bruk i prosessene sine med blant annet kalkyler, bestilling og leveranseplanlegging.

 

Björn Nilsson, arkitekt hos Wingårdhs Arkitekter, sier følgende om valget av BIMeye:

– For å kunne håndtere et prosjekt på denne størrelsen, innså vi ganske tidlig at vi måtte prøve nye arbeidsmåter. Ved å jobbe objektbasert i planmodellene, med produktbeskrivelser i en frittstående database, får vi bedre oversikt og kontroll. I tillegg er det blitt mye enklere å håndtere beskrivelser, takket være BIMeye. Nå slipper vi å levere flere ulike lister og tegninger – det eneste som trengs er en Excel-fil til produktene og digitale planmodeller. Ut fra dette digitale materialet sorterer og tilføyer Input Interiör informasjon, og kan deretter enkelt hente frem listene og tegningene de trenger.

 

Les mer om Interior Manager

Les mer om Wingårdhs på BIMeye

Pål Janson, Sales Manager, Project Services
Pål Janson Sales Manager, Project Services E-postpal.janson@symetri.com Telefon+46 70 603 48 13
Per Ole Otterness,
Per Ole Otterness E-postper.ole.otterness@symetri.com Telefon+47 41 55 64 54