Case AFRY: CAD-lisensadministrasjon hos et globalt ingeniørfirma

AFRY

Vi hadde gleden av å snakke med Martin Quist, CAD-sjef Corporate IT i AFRY (ÅF & Pöyry). I videoen deler han hva slags utfordringer de har overvunnet og hvordan de administrerer programvaren som 8500-9000 hyppige brukere globalt trenger tilgang til.

"For meg handler det om å gi ingeniørene de best mulige forholdene med programvaren vi har. Selvfølgelig, med 'den beste verdien for pengene'. Det er det det handler om, best verdi, best effektivitet, evnen til å forbedre og utvikle seg, sier Martin Quist, CAD-sjef Corporate IT i AFRY

Videre sier han at viktigheten fra sitt synspunkt er at brukerne på AFRY har programvare, installasjon og emballasje som fungerer i hverdagen; det er enkelt å installere og oppdatere på en effektiv måte. Sørg for at alle har de riktige malene, de riktige tilpasningene. Også tilgang til trening når det trengs. 

I dette intervjuet deler Martin Quist hos AFRY sin kunnskap og erfaring med Johan Ljunqvist ved Symetri. Han gir også andre selskaper tips om hvordan man håndterer en blandet produktportefølje med CAD-programvare på en sikker og effektiv måte. 

 

Video: Intervjuet holdes på svensk, med teksting på engelsk. 

AFRYs portefølje med CAD-program inneholder opptil 800 produkter

CAD-produktene er forretningskritiske hos AFRY, gitt antall fakturerbare timer og de rundt 8500-9000 brukerne som jobber med programvaren på daglig basis - verden over. Autodesk sine produkter utgjør en stor del av porteføljen, men AFRY har også Bentley, MagiCAD, PTC og Aveva på listen. Totalt består porteføljen av rundt 800 forskjellige programmer. 

Ved å implementere riktige programløsninger har AFRY oppnådd en rekke fordeler, blant annet: 

  • Redusert behov for installasjonshjelp hos intern supportavdeling
  • En gjennomsnittlig reduksjon på 60-65% av tidsbruk ved installasjon on konfigurasjon
  • Brukere trenger ikke administrasjonsrettigheten super users, og IT-avdelingen kan selv håndtere den administrative delen

"Ved å ta i bruk Symetris QCi-konsept sparer vi omtrent 15 000 timer årlig", konkluderer Martin Quist

Relaterte kundereferanser