Autodesk Construction Cloud som samhandlingsplattform for byggeprosjekter

I en bransje hvor nøyaktighet og tidsstyring er avgjørende, gir Autodesk Construction Cloud (ACC) en løsning som endrer måten prosjektinformasjon deles og håndteres på tvers av forskjellige plattformer. ACC gjør det mulig for alle involverte å arbeide mer effektivt gjennom sin integrerte plattform og med overføring av data i realtid.

Autodesk Construction Cloud som samhandlingsplattform for byggeprosjekter

Felles data-arena (CDE)

Som en felles data-arena, eller Common Data Environment (CDE), tillater ACC rådgivende som arkitekter, entreprenører og andre prosjektdeltakere å samhandle sømløst. Plattformen gir direkte tilgang til oppdatert informasjon, tilgjengelig på PC, mobil og nettbrett. Dette gir en kontinuerlig og effektiv kommunikasjon og dataflyt, som er essensielt i komplekse byggeprosjekter. Du kan raskt og effektivt dele filer og mapper, også med eksterne. Og en søkefunksjon som gjør det lett å finne det du er ute etter, selv om du er usikker på hvor det ligger. 

 

Versjonskontroll og dataintegritet

ACCs innebygde versjonskontroll er en av mange verdifulle funksjoner. Denne funksjonen sikrer at alle prosjektdeltakere arbeider med den nyeste versjonen av dokumenter og tegninger, noe som minimerer feil og misforståelser forårsaket av utdatert dokumentasjon. Ikke minst kan du sammenligne tidligere versjoner av diverse filformater for å se endringene som er gjort mellom de ulike versjonene. Ved å holde alle prosjektets aspekter synkronisert, opprettholdes integriteten og nøyaktigheten av prosjektdata. I tillegg vil alle tidligere versjoner være tilgjengelig om behovet skulle dukke opp. 

 

Effektivisering gjennom dataportabilitet

ACC er ikke et fullstendig Facility Management-system, men tilbyr en effektiv innsamling og godkjenning av FDV-dokumentasjonen (Forvaltning-, drift- og vedlikeholdsdokumentasjon) underveis i prosjektet, og du kan slippe det typiske etterslepet av FDV-dokumentasjon på slutten av prosjektet. Dette letter eksport og overføring av data til andre systemer og parter, og sparer betydelige med tid og ressurser.

 

Administrasjon av modell, tegning og dialog

Gjennom ACC kan modellering, tegningshåndtering og all kommunikasjon enkelt administreres fra en sentral plattform. Dette gir en høy grad av sporbarhet og gjør det enklere å følge opp saker og dialoger som finner sted gjennom prosjektets løp.

 

Forsterket samarbeid

ACC er spesielt nyttig for rådgivende, arkitekter og entreprenører som ofte står overfor utfordringer med utveksling av data og samhandling i prosjekter. Ved å flytte data fra lokale servere til en rask skyløsning, kan ACC dramatisk forbedre hastigheten på datahåndtering og forsterke samarbeidet mellom prosjektdeltakere. Dette sparer penger på driftsbudsjettet for IT og samtidig sparer du tid. 

 

Gevinster ved implementering av ACC

Ved å implementere ACC i prosjekter, kan du forvente flere fordeler:

1) Reduksjon av feil:

Direkte tilgang til oppdaterte data reduserer risikoen for feil betydelig.

2) Økt effektivitet: 

Plattformen reduserer behovet for møter og telefoner da all relevant informasjon er lett tilgjengelig.

3) Oppdatert dokumentstyring: 

Felles data-arena (CDE) sikrer at alle parter alltid har tilgang til de nyeste dokumentene til enhver tid, uten risiko for forsinkelser eller forvirring.

 

ACC: En strategisk investering

Autodesk Construction Cloud er fremtiden for byggebransjen ved å tilby en integrert løsning som øker effektiviteten og minimerer risiko for feil gjennom hele byggeprosessen. Ved å ta i bruk denne teknologien kan du forbedre prosjektstyringen og samarbeidet i dine prosjekter, og dermed oppnå bedre resultater. ACC er ikke bare en programvareløsning; det er en strategisk investering som kan forbedre organisasjonens arbeidsflyt og resultater.

 

Vil du lære mer?

Nysgjerrig på hvordan du kan bruke ACC som samhandlingsplattform? Da bør du melde deg på BIM-timen vår 31. mai, hvor produktspesialisten Roger Feste vil gi en grundig visning av løsningen. Lær hvordan å eliminere potensielle feilkilder og gå en forståelse av hvordan du kan implementere disse verktøyene i egne prosjekter.



 

 

 

 

 

 

 

 


Smart BOM-håndtering – det naturlige utgangspunktet for PLM-initiativet ditt

09 oktober 2025

Når bedrifter begynner å vurdere Product Lifecycle Management (PLM), er det lett å la seg forføre av store visjoner: digitale tvillinger, fullstendig prosesskartlegging og sømløs integrering mellom alle systemer. Men realiteten er ofte at organisasjoner må starte på et mer konkret og verdiskapende nivå. Det naturlige utgangspunktet for et PLM-initiativ er vanligvis smart styring av styklisten (BOM, Bill of Materials).

Hvordan forenkle konfigurasjonen av CAD-miljøet ditt

03 oktober 2025

I dette innlegget går vi gjennom vanlige utfordringer ved konfigurasjon av CAD-programvare og deler praktiske tips for å forenkle prosessen. Vi viser også hvordan Symetris løsninger kan hjelpe deg med å optimalisere CAD-miljøet ditt, redusere risikoen for feil og holde prosjektene på rett spor – spesielt innen produksjons- og byggebransjen samt infrastruktursektoren.